Dance = happiness!

Herken je dat ook: dat je zomaar begint te dansen op muziek die je hoort? Of je nou wilt of niet. Je voeten beginnen te bewegen of je vingers tikken mee op het tafelblad. Op Facebook kwam ik het filmpje tegen van Jiggy, King of the Fairies (www.jiggy.ie). In dat filmpje dansen mensen van over de hele wereld. Ik liet het filmpje tijdens de muziekles zien. Ook de kinderen konden maar moeilijk stil zitten tijdens deze muziek.

In een onderzoek uit 2014 kwam naar voren dat de funkmuziek van James Brown de perfecte dansmuziek is. Muziek met de ideale beat, onvoorspelbaar en logisch tegelijk. Niet te moeilijk en niet te makkelijk. Ik moest denken aan Happy, van Pharrell Williams. In de videoclip zie je mensen van verschillende nationaliteiten en leeftijden dansen op deze vrolijke song.

Zo zijn muziek en dans onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dansen is een belangrijke vrijetijdsbesteding geworden. Zo zitten er kinderen van mijn groep 7 op bijvoorbeeld ballet, streetdance, zumba, jazz-dance en moderne dans. Herinner je je nog de spectaculaire dansshow Dance, Dance, Dance op televisie van eind 2015? Ook door de aandacht op televisie voor dans neemt de belangstelling om te gaan dansen toe.

Ik heb de positieve kanten van dansen voor kinderen (maar gelden meestal voor iedereen) even op een rijtje gezet: – dansen is goed voor het improvisatievermogen, – dans bevordert het gevoel van maat en ritme, – dansen levert een bijdrage aan de ontwikkeling van eigen lichaam en zintuigen, – dans legt verbinding met emoties, muzikale- en sociale vaardigheden en het stimuleert je fantasie, – en tot slot is dansen ook nog eens goed voor je conditie.

Tijdens het schrijven van dit blogbericht klinkt A Sky Full of Stars van Coldplay uit mijn boxen. Als vanzelf tik ik de letters van dit bericht dan ook in op het ritme van deze muziek. Eigenlijk verbaasd het me dat de letters recht staan en niet dansen. Dit bericht zou er heel anders uit zien, kan ik je vertellen. Genoeg getikt, tijd voor een dans! Uit de radio schettert I Gotta Feeling van The Black Eyed Peas. Ook geweldig om op te dansen…

 

Plaats een reactie