Lekker smullen op muziek.

Heb je wel gehoord van de holle bolle wagen
Waar die Holle Bolle Gijs op zat?
Hij kon schrokken, grote brokken
Een koe en een kalf en een heel paard half
Een os en een stier en zeven tonnen bier
Een schip vol schapen en een kerk vol rapen
En nog kon Gijs van de honger niet slapen!

De muziekles begint met het opzeggen van dit Oud-Hollands versje. Als luistervraag kan je de vraag stellen: Wat eet Holle Bolle Gijs allemaal? Dan is het duidelijk dat deze muziekles over eten gaat. Daarna deel ik dit werkblad uit (komt uit de Pyramide 62/04):

De verschillende plaatjes met (lekkere) etenswaar laat ik door ieder kind uitknippen. Als we dan gaan luisteren naar de Bloemkoolsalsa (van de band Samba Salad), leggen de kinderen hun plaatjes neer in de goede volgorde (steeds als je het woord voor het eerst hoort). De goede volgorde is: bloemkool, patat, limonade, zakje chips, kopje thee met een koekje, vanillevla en chocola. Welk woord blijft er over? Dat is de kroket. Daarna krijgen de kinderen per groep de opdracht om op één lekkernij (bijvoorbeeld: limonade) een beweging te bedenken die je uitvoert als/zolang je het woord hoort. Dat gaan we even oefenen en daarna uitvoeren op de Bloemkoolsalsa. Dat swingt gelijk de pan uit! Iedere groep maakt op een andere lekkernij een beweging. De kinderen kunnen het woord van hun lekkernij ook tegelijkertijd met hun beweging uitspreken.  Vervolgens gaan we met allerlei spullen uit de keuken (houten lepels, bekers, glazen, deksels, theelepeltjes, vorken, (botte) messen, etc.) aan de slag met de Keukenpartituur. Eerst volgt er een korte uitleg over de notatie (een vierkwartsmaat, punten staan voor rusten, kwartnoten, achtste noten) De partituur bouw ik langzaam op. Er komt pas iets bij als het voorgaande lukt. Ook dit klinkt al snel erg goed.

Eerst zeggen de kinderen de woorden nog hardop mee, later alleen in hun hoofd. We eindigen deze lekkere muziekles met de Pannenkoekenrap, uit ‘Daar komt de Boegieman’ van Jeroen Schipper. Deze rap voer je uit in twee groepen. Eigenlijk in een soort van vraag en antwoord spel. Deze Pannenkoekenrap doen ze in de bovenbouw ook nog heel enthousiast mee! Het enige nadeel van deze muziekles is, dat je enorme trek krijgt in lekkere dingen…… 😉

 

Plaats een reactie